Alles over koplampen

Waarom worden ze dof of geel?

Koplampen kunnen dof of geel worden door een combinatie van factoren, voornamelijk veroorzaakt door blootstelling aan omgevingsinvloeden en veroudering. Hieronder lees je over de oorzaken en het belang van het laten restaureren:

  • UV-straling: Een van de belangrijkste oorzaken van doffe koplampen is langdurige blootstelling aan ultraviolette (UV) straling van de zon. UV-stralen breken de beschermende uv-coatinglaag op de koplampen af, waardoor ze na verloop van tijd troebel en verkleurd raken.

  • Oxidatie: Een andere factor die bijdraagt aan het dof worden van koplampen is oxidatie. Dit gebeurt wanneer zuurstof in de lucht reageert met het plastic van de koplampen. Hierdoor wordt het oppervlak ruw, wat vuil en vocht vasthoudt, wat leidt tot verdere achteruitgang en verminderde zichtbaarheid.

  • Wegvuil en chemicaliën: Koplampen worden voortdurend blootgesteld aan verschillende elementen op de weg, zoals vuil, stof, puin en chemicaliën. Deze stoffen kunnen zich ophopen op het oppervlak van de lens, wat leidt tot slijtage en verdere schade aan de beschermende coating, waardoor de koplampen dof lijken.

  • Hitte en vochtigheid: Hoge temperaturen en vochtigheid kunnen de achteruitgang van koplampen versnellen. De combinatie van hitte en vocht kan ervoor zorgen dat het plastic uitzet en samentrekt, wat kan leiden tot barsten, vergeling en troebelheid.

  • Nalatig onderhoud: Niet iedereen zorgt even goed voor zijn auto. Niet of te weinig wassen zorgt voor onnodige vuilophoping. De mineralen in het vuil versterken het UV effect van de zon op uw koplampen met extra versnelde afbraak tot gevolg. Een andere oorzaak is veelvuldig wasstraatbezoek. Hoe goed de wasstraat ook is, na tientallen of zelfs honderden autos op een dag per carwash, wasborstels bevatten vuil & zandkorreltjes Deze veroorzaken waskrasjes op uw lak en koplampen en door het schuureffect tasten deze op den duur uw coating aan.

    Was daarom waar het kan, zoveel mogelijk uw auto met de hand met een schone spons of microvezeldoek. Bescherm periodiek uw auto met een goede wax. Kost meer tijd en moeite maar uw auto zal U dankbaar zijn.

Waarom laten restaureren?

Het laten restaureren van doffe koplampen is essentieel voor veiligheid, zichtbaarheid, esthetiek en de algehele waarde van je voertuig. Het is een relatief goedkope investering die je rijervaring aanzienlijk kan verbeteren en de uitstraling en waarde van je auto behoudt.

  • Veiligheid: Doffe of vergeelde koplampen verminderen aanzienlijk de zichtbaarheid in het donker, vooral bij slechte weersomstandigheden. Door de koplampen te restaureren, verbeter je de helderheid, lichtopbrengst en dekking, zodat je de weg beter kunt zien en veiliger kunt rijden.

  • Verbeterde esthetiek: Doffe koplampen kunnen je auto er ouder en minder aantrekkelijk uit laten zien. Het restaureren van de koplampen kan de uitstraling van je voertuig aanzienlijk verbeteren en het een frisse, goed onderhouden look geven.

  • Hogere doorverkoopwaarde: Als je van plan bent je auto te verkopen of in te ruilen, kan het restaureren van de koplampen de algehele waarde verhogen. Potentiële kopers geven de voorkeur aan een auto met heldere, goed functionerende koplampen, omdat dit aangeeft dat het voertuig goed is onderhouden.

  • Kosteneffectieve oplossing: Het restaureren van je koplampen is een voordelig alternatief voor volledige vervanging. Restauraties bestaan meestal uit het reinigen en opnieuw afdichten van de lens, wat aanzienlijk goedkoper is dan nieuwe koplampen aanschaffen.

  • Langdurige bescherming: Naast het herstellen van de helderheid van je koplampen, brengen we een beschermende UV-bestendige coating aan. Deze coating helpt toekomstige troebelheid en vergeling te voorkomen, waardoor de levensduur van je koplampen wordt verlengd.

2K-blanke lak schades of harde fabriekscoatings

Nagenoeg alle moderne koplampen zijn gemaakt van polycarbonaat. Het is sterk en veelzijdig materiaal, met een lange houdbaarheid. De hardheid van polycarbonaat verschilt per fabrikant waardoor de manier van veroudering en verwering per fabrikant licht kan verschillen. Maar over het algemeen worden de meeste koplampen met een ontbrekende UV bescherming meestal dof of geel of beide.

Soms komt het wel eens voor dat de schade er net wat anders uitziet. Dit is te zien doordat er bijvoorbeeld microscheurtjes (Spider-cracking) in het oppervlak zijn ontstaan of omdat er is sprake van een afbladerende toplaag. Vaak lijkt de koplamp dan “optisch” nog redelijk helder, dat is deze echter niet. Er is dan sprake geweest van een eerder herstel met 2-komponenten blanke lak (2K-lak) of een speciale extra harde UV coating uit de fabriek die op zijn einde is.

Afhankelijk van de hardheid van het polycarbonaat en de gebruikte 2K lak, vormt zich een harde korst op - en in de poriën van het koplampoppervlak. In de 2K blanke lak zit een verharder-komponent, vandaar de naam 2K. Het is oorspronkelijk ontwikkeld voor autolak, maar sommige herstellers gebruiken 2K blanke lak ook als beschermingslaag op koplampen.

Het gebruik van 2K als herstelmethode zorgt er soms voor dat het polycarbonaat niet goed meer goed kan krimpen en uitzetten, daarbij bieden niet alle 2K blanke lakken (voldoende) UV-bescherming. Hierdoor kunnen na verloop van tijd in het oppervlak, microscheurtjes of afbladeren van de lak ontstaan. Afhankelijk van de applicatie en het aantal gespoten 2K-laklagen, kan er soms ook sprake zijn van verminderde lichtopbrengst en extra warmte isolatie in de koplamp. Dit zorgt voor extra verwering door hitte en blijvende schade (burnspots) aan de binnenzijde die niet van buitenaf te verwijderen is.

Audi A4

De Audi A4 heeft een afbladerende 2K lak, die voor de helft compleet verweerd is.

Ford Focus

Deze Ford Focus heeft 2K blanke lak waar microscheuren in zitten met name aan de bovenkant, omdat door de plaatsing en het design de bovenzijde extra veel zonlicht absorbeert.

Volvo V40

Tot slot ziet U bij de foto van de Volvo V40, microscheuren met lichte vergeling over het gehele oppervlak. De betreffende auto is van 2013 en heeft niet eerder koplampherstel gehad. In dit geval is er niet sprake van 2K maar van een extra harde fabriekscoating.

In al deze gevallen betekent het verwijderen van deze schades extra tijd en extra materialen, omdat er veel grover geschuurd moet worden om de diepliggende verwering van het polycarbonaat aan te pakken. Dat is ook de reden dat ik voor dit soort schades een extra toeslag in rekening breng. Soms kan het voorkomen dat de schade dermate diep zit dat niet alles eruit te schuren is, hier is helaas weinig aan te doen.

Wacht daarom nooit te lang met het herstellen en wees er zeker van dat de hersteller een methode en materialen gebruikt die geschikt zijn en ontwikkeld zijn voor koplampen.